• HeaderSite08.jpg
  • HeaderSite12.jpg
  • HeaderSite05.jpg
  • HeaderSite03.jpg
  • HeaderSite01.jpg
  • HeaderSite07.jpg
  • HeaderSite09.jpg
  • HeaderSite04.jpg
  • HeaderSite06.jpg
  • HeaderSite11.jpg
  • HeaderSite10.jpg
  • HeaderSite02.jpg

De Achterstag

Op de K is de achterstag voor de één belangrijker dan voor de ander.

Hoe kan dat.

De mast van een K is slap, altijd in beweging tijdens het zeilen en dat is lastig als je de zeilstand zo goed mogelijk wilt controleren.  Bij die controle is met name de bolling en achterlijk van fok en grootzeil bepalend. Het spannen van de achterstag heeft direct invloed op met name het achterlijk van het grootzeil. We willen het achterlijk van het grootzeil graag een beetje ‘open’ trimmen, en met spanning op de voorstag varen.

Dat bereik je allemaal door de achterstag wat aan te spannen.
Maar ook krijgt de mast wat buiging naar achteren en daarmee wordt het grootzeil vlakker.

Allemaal keuze mogelijkheden en elke zeiler maakt zijn eigen keuzes hierin.  

Hoe doe ik het? Laat ik beginnen met zeggen dat ik alleen maar met een achterstag zeil als het snoeihard waait en er risico is dat op de voor de windse koers de mast
voorover knikt. Ergo dan fungeert de stag als steun. Meer niet!

Ik vaar het liefst met kaarsrechte mast. Dan hou ik de bolling in mijn hoge smalle tuig. Een bol tuig levert meer druk dan een vlak tuig. Maar wat dan als het hard waait?
Ook dan wil ik bolling in mijn zeil houden. De schoot iets minder strak dan anders en veel neerhouderspanning. Ik heb die druk nodig om de relatieve zware K door
de golven te drukken. Bovenin het grootzeil waait de top wel open en loost daar de wind. Dat is een direct gevolg van de slappe mast. Daar heb je niet een strak getrokken
achterstag voor nodig. Wel heb ik de Top wanten (langste zijstagen) iets losser dan mij Hoofdwanten (kortste stagen).

Hoe krijg ik dan spanning op de voorstag? Ik heb tussen top fok en het aangrijpingspunt op de mast een spanklemmetje zitten om spanning op voorstag, en daarmee dus
ook op beide hoofdwanten te zetten. De mast staat nu strak in de stagen,  is recht en lijkt wat stijver.

Ik heb de achterstag niet helemaal achterop dek geplaatst maar voor het luikje gemonteerd. Dat heeft 2 redenen:

  1. De stag helemaal achterop is risicovol als een boot net achterlangs kruist is er het risico dat deze net aan de stag haakt. Gevolg is dan meestal dat de mast eraf getrokken
    wordt en Lion een nieuwe kan leveren.
  2. Als de K voor de wind vaart en een windvlaag krijgt wil de boot voordat hij die kracht in snelheid kan omzetten iets voorover duiken. Dat remt en je krijgt meer lucht bellen
    onder het achterschip. Dat zorgt voor cavitatie bij het roer, met als gevolg kans op uit het roer lopen. De achterstag tilt daarbij de achterkant van de boot als het ware op en
    hoe verder de stag naar achteren staat hoe groter het kracht moment is wat de boot voorover drukt. Zonder achterstag is die kracht het kleinst.

 

Zo zie je dat over een simpel ding als een achterstag al veel te zeggen is. En zoals ik al ook begon, het zijn allemaal keuzes. Ik doe het zo maar waarschijnlijk zijn er lezers
die er volstrekt anders over denken. En dat maakt zeilen nou net zo mooi.

Please publish modules in offcanvas position.