• HeaderSite12.jpg
  • HeaderSite03.jpg
  • HeaderSite11.jpg
  • HeaderSite09.jpg
  • HeaderSite05.jpg
  • HeaderSite07.jpg
  • HeaderSite02.jpg
  • HeaderSite08.jpg
  • HeaderSite04.jpg
  • HeaderSite06.jpg
  • HeaderSite01.jpg
  • HeaderSite10.jpg

Overstag

Op de dag van de jaarvergadering zeilden 28 K-tjes onder prachtige condities.
Er was weinig wind, in vlagen hooguit 3 Bft.
Het was dan ook weer een prachtig gezicht. Ik heb wat wedstrijdjes gevolgd en was toch weer verbaasd over hoeveel verschil er is in hoe mensen in het kruisrak overstag gaan.
Je rechter duim bepaald hoe je dat doet. Bij de één is dat tjakka, knuppelt zo snel als het maar kan naar links of rechts en bij de ander gaat dat veel rustiger.
Als je snel overstag gaat lig je eerder weer op je juiste koers en houd je het moment dat je zeilen even geen voortstuwing geven zo kort mogelijk. Daar zou dus wat voor te
zeggen zijn. Toch is het bij licht en midden weer zeker niet de snelste methode.
Een heftige roer beweging zorgt voor veel extra weerstand onderwater en voor veel cavitatie achter het roer. Zeker als je een roeruitslag hebt van meer dan 45 graden
Een K bij licht en midden weer rustig overstag laten gaan gaat m.i. veel beter.

Een roer uitslag van hooguit 30 graden is dan voldoende. De relatief zware K drijft door en er is weinig golfslag dat voor remmende werking zorgt. Door het uitdrijven win je
hoogte. Soms is dat meer dan een meter verschil met iemand die snel overstag gaat. Pure winst! Onderwater is er minder weerstand en heeft de stroming bij de romp zo
weinig mogelijk wervelingen. Dat geldt overigens ook voor de zeilen. Als je rustig opstuurt blijven ze nog tot bijna recht in de wind effectief en als ze vervolgens weer vol vallen
over de nieuwe boeg moet de airflow zich weer opbouwen. Als dat rustig gebeurd gaat dat beter dan bij een snelle beweging. Meestal gooi ik mijn schootje met de fijn-afstelling
dan even iets losser om dat 2 seconden later weer aan te trekken.

Bij harde wind is het allemaal anders. Als de K onder 45 graden helling vaart en je wilt opsturen dan is het roer door zijn schuine stand meer een duikroer dan een werkend stuur.
Ergo maximale weerstand en soms wil de boot niet eens overstag. Ook uitdrijven wil nu niet omdat de golfslag en heftig klapperende zeilen de boot snel stilleggen. Er is gewoon
te veel weerstand. Dus met harde wind goed kijken en overstag als de helling even wat minder is. Eventueel zeil een beetje loslaten om bovenin het zeil de wind te laten lozen.
Pas als je ziet dat de helling minder wordt ga je snel overstag. Zelf heb ik met harde wind mijn zeil altijd iets minder strak dan met midden weer.
Overigens is ook hier de roer uitslag nauwelijks groter dan 30 graden.

Ik heb overigens op mijn nieuwe zender, de Futaba 2HR, rechts boven een draaiknopje waarmee ik op de afstandsbediening de roeruitslag kan aanpassen.
Ik vind dat een geweldig hulpmiddel. Ik kan die zender so wie so aan eenieder aanraden. Betaalbaar, licht, goed bereik en simpel.

Als we op een jacht zelf sturen voelen we wat het schip doet en daar reageer je natuurlijk op.  Dat gevoel heb je bij een K niet en dus zullen de optische waarnemingen vertaald
moeten naar gevoel. Als je dat kunt zullen de prestaties snel verbeteren.

Please publish modules in offcanvas position.